heet vanaf nu
2019
16
jul
door
Mike Lehnkering
540
4
2

Ga Tinderen op de operatiekamer | Hoe social media voor nieuwe collega’s zorgt

Het te kort aan gekwalificeerd OK-personeel is voelbaar voor iedereen op de operatiekamer. De wervingscampagnes en vacatures komen via diverse kanalen bij mij binnen. Wat als we social media inzetten om de arbeidsmarktkrapte van onze afdeling op te lossen?

De digitalisering van de maatschappij valt niet te ontkennen. Jongere collega’s zijn er mee opgegroeid. Alles is te vinden, te leren en te onderzoeken op het wereldwijde web. Internet is een medium waar je razendsnel actuele informatie kunt vinden over alles wat je wilt weten. Social media zijn geen hype. Het zijn communicatieplatformen waar we anno nu niet meer omheen kunnen. Had jij ooit kunnen bedenken dat je nog zonder mobiele telefoon kon?

Wat is het eerste dat je doet als je op vakantie een goed restaurant zoekt? Juist, even Googelen. Google toont jou razendsnel de informatie die je zoekt. Ben je niet vindbaar in Google, dan besta je niet voor de buitenwereld. Dus ook niet voor je toekomstige collega’s. Social media verbind mensen met elkaar. Tachtig procent van de Nederlanders gebruikt een of meerdere social mediakanalen. Als je een nieuwe collega zoekt, moet je daar zoeken waar de grootste kans is om hem te vinden. Juist, op social media. Zet social media in om jouw nieuwe collega te vinden. En laat zien hoe leuk jouw afdeling is.

Maar welk social media kanaal moet je dan inzetten om je nieuwe collega te vinden? Uit het social media onderzoek 2019 blijkt dat Instagram groeit terwijl het aantal Facebook gebruikers daalt. Desondanks heeft Facebook ongeveer 10 miljoen gebruikers in Nederland. Het dubbele aantal van Instagram. Met name gebruikers onder de 40 jaar is niet meer te vinden op Facebook.

Door zelf een account te beginnen ben je als OK-medewerker zichtbaar voor iedereen buiten het operatiekamercomplex. Een real-time overzicht van alledaagse werkzaamheden, de sfeer op de afdeling en de schoonheid van je vak. Jij kan jouw volgers laten zien hoe leuk jij het hebt op je werk. Je bent zelf integer genoeg om te bepalen wat je kunt posten zonder data te lekken of de privacy te schenden. Dus ga aan de slag en laat je volgers zien hoe leuk het werken op jouw operatiekamercomplex is.

Dat social media op het operatiekamercomplex nodig zijn, is duidelijk. Acht op de tien Nederlanders gebruikt sociale media. Dus ook onze toekomstige collega’s. Onze jonge collega’s zijn opgegroeid in een digitale maatschappij. Waarbij je op Google razendsnel de informatie hebt die we zoeken. Door social media in te zetten in deze digitale maatschappij kun jij jouw afdeling aan de buitenwereld laten zien. En laten zien dat jouw afdeling de plaats is waar je wilt werken. En Tinderen? Dat kan altijd nog.

Deel dit artikel
4 keer gedeeld
reageer

Mike Lehnkering

Mijn naam is Mike Lehnkering na mijn verpleegkundige opleiding heb ik van 2006-2009 de opleiding gedaan tot anesthesiemedewerker in ziekenhuis Rijnstate waar ik nu nog steeds werk. Naast het geven van anesthesie verzorg ik ALS-trainingen en organiseer ik de blus- en ontruimingsoefeningen voor alle drie de locaties.
De leergang / training opinieleiderschap volg ik vanwege mijn zitting in de OKC-Raad. Deze raad geeft het MT gevraagd en ongevraagd advies over zaken die op de werkvloer spelen.

bekijk al mijn blogs >
2 reacties
2019
16
jul
Marga

Top Mike zoals jij het verwoordt..Succes met de wervingscampagne ...

reageer >
2019
19
jul
Mike

Bedankt Marga,

Ik zal jou en alle lezers op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

reageer >
...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reactie*

Naam*

E-mail*

Plaats reactie >