heet vanaf nu
2019
01
feb
door
Arnout Orelio
1081
1
0

Achteruitkijkspiegel

Een jaar geleden werd ik tweeëneenhalf uur lang geopereerd, met als doel een stukje bot terug te zetten op mijn schouderkop. Nadat ik was teruggebracht naar de verpleegafdeling en uit mijn narcose was ontwaakt, werd er een röntgenfoto gemaakt die vervolgens met me zou worden besproken

De chirurg kwam aan mijn bed en vertelde, met het schaamrood op de kaken: ‘Er is iets misgegaan, ik weet niet precies wat, maar de operatie moet overnieuw.’ Dit was duidelijk niet het gewenste resultaat. Gelijk de volgende dag ben ik geopereerd, waarbij ze erachter kwamen dat het herstelde stukje bot op de verkeerde plek zat. Een medische of een managementfout?

Als ik aan mensen vraag: ‘Hoe manage jij?’, dan is het antwoord vaak: ‘Door mijn budget en andere (financiële) resultaten te bekijken. Als ze niet bevallen, stuur ik bij.’

Nadeel van deze resultaatgerichte benadering is dat je pas achteraf constateert of het goed is gegaan. Sturen op resultaten is als rijden in je auto, terwijl je enkel in je achteruitkijkspiegel kijkt. Je ziet alleen waar je bent geweest, maar niet waar je naartoe gaat. Dit levert gevaarlijke situaties op. Vooral als de weg onverwachts verandert, bij een drempel of een bocht.

Wat als je op het proces zou sturen?

Bijvoorbeeld: het lampje van het brandstofniveau in je auto geeft aan dat je tank bijna leeg is. Dan ga je tanken, vóórdat je stil komt te staan. Of in mijn geval: je laat röntgenopnamen maken tijdens de operatie. Je kunt de fout dan direct constateren en corrigeren.

Arnout Orelio

Stuur reacties naar arnout@deverbeterpraktijk.nl

Meer lezen van Arnout Orelio? Ga naar: www.deverbeterpraktijk.nl

Gebruik jij de OK Visie app al? Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor Android en iOS
Delen
1 keer gedeeld
reageer
advertentie

Ook interessant

blog
Zo vrij als een gekookte kikker
blog
Krijg nou tandjes!
blog
Een zorg(e)loze toekomst voor de OK? We staan voor vijf uitdagingen!
blog
We moeten opnieuw voor elkaar leren zorgen

Arnout Orelio

Opgeleid als ingenieur, ben ik gestart in de automobielindustrie. Mijn hart gaat sneller kloppen van omgevingen met hoge logistieke complexiteit. Iets later bemerkte ik mijn voorkeur voor werken met mensen en systemen en de onmisbare samenhang daartussen.

Eerst als consultant en daarna als coach en auteur vanuit mijn eigen bureau, help ik mensen die willen leren hoe ze zelf de zorg voor patiënten kunnen verbeteren.

Ik ben columnist voor de OK-visie krant en put daarvoor uit mijn kennis, ervaringen en mijn boeken-serie ‘Mensen Beter Maken’.

Leer meer over mij op ArnoutOrelio.nl

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst