Achteruitkijkspiegel
Een jaar geleden werd ik tweeëneenhalf uur lang geopereerd, met als doel een stukje bot terug te zetten op mijn schouderkop. Nadat ik was teruggebracht naar de verpleegafdeling en uit mijn narcose was ontwaakt, werd er een röntgenfoto gemaakt die vervolgens met me zou worden besproken
De chirurg kwam aan mijn bed en vertelde, met het schaamrood op de kaken: ‘Er is iets misgegaan, ik weet niet precies wat, maar de operatie moet overnieuw.’ Dit was duidelijk niet het gewenste resultaat. Gelijk de volgende dag ben ik geopereerd, waarbij ze erachter kwamen dat het herstelde stukje bot op de verkeerde plek zat. Een medische of een managementfout?
Als ik aan mensen vraag: ‘Hoe manage jij?’, dan is het antwoord vaak: ‘Door mijn budget en andere (financiële) resultaten te bekijken. Als ze niet bevallen, stuur ik bij.’
Nadeel van deze resultaatgerichte benadering is dat je pas achteraf constateert of het goed is gegaan. Sturen op resultaten is als rijden in je auto, terwijl je enkel in je achteruitkijkspiegel kijkt. Je ziet alleen waar je bent geweest, maar niet waar je naartoe gaat. Dit levert gevaarlijke situaties op. Vooral als de weg onverwachts verandert, bij een drempel of een bocht.
Wat als je op het proces zou sturen?
Bijvoorbeeld: het lampje van het brandstofniveau in je auto geeft aan dat je tank bijna leeg is. Dan ga je tanken, vóórdat je stil komt te staan. Of in mijn geval: je laat röntgenopnamen maken tijdens de operatie. Je kunt de fout dan direct constateren en corrigeren.
Arnout Orelio
Stuur reacties naar arnout@deverbeterpraktijk.nl
Meer lezen van Arnout Orelio? Ga naar: www.deverbeterpraktijk.nl
Gebruik jij de OK Visie app al?
Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor
Android en
iOS