heet vanaf nu
2021
27
jul
door
Ingrid Hummel
1303
4
0

Digitale preoperatieve screening; goed bekeken innovatie

Rik Bijl is een enthousiaste en ondernemende anesthesioloog die zich maximaal inzet om de zorg te willen verbeteren. Hij werkt daarbij graag in teamverband en gaat graag nieuwe uitdagingen aan. In 2012 rondde hij zijn studie Geneeskunde af aan de Universiteit van Leiden en begon in 2015 aan zijn opleiding tot anesthesioloog in het VUMC, waar hij nog steeds werkzaam is als anesthesioloog. OK Visie benaderde Rik over een innovatie die de anesthesiologische preoperatieve screening voorgoed veranderd.

Je bent, naast anesthesioloog, medeoprichter van NovaCair, wat heeft je hiertoe gebracht?

‘Tijdens mijn opleiding tot anesthesioloog zag ik op de polikliniek regelmatig patiënten waarbij de meerwaarde van het consult in mijn ogen minimaal was. Vaak ging het om relatief gezonde patiënten die een dagdeel vrij moesten nemen van hun werk, in de file hadden gestaan, parkeergeld hadden betaald en soms 60 min in de wachtkamer hadden gezeten. Het zette mij als zorgverlener aan het denken, en ik was dan ook vastberaden om dit proces te veranderen, zodat patiënt en zorgverlener beter geholpen zouden zijn.’

Op de website staat dat jullie met kennis uit de praktijk innovatieve software ontwikkelen om zorgprocessen te optimaliseren. Waar moeten we dan vooral aan denken?

‘Door de (medische) kennis uit te praktijk zijn we als organisatie goed in staat om een brug te slaan tussen de techniek en de praktijk op de werkvloer. Dit vertaalt zich in kwalitatief goede software, zowel technisch als medisch inhoudelijk, en welke goed aansluit aan de wensen van zorgverlener en patiënt.’

Een voordeel van jullie online oplossingen is dat de zorgprofessional meer tijd gaat krijgen voor menselijk contact. Is dat geen tegenstelling?

‘Op het eerste oog lijkt dat misschien zo, maar wat we juist zien is dat zorgprofessionals de laatste jaren steeds meer tijd doorbrengen achter de computer vanwege administratieve verplichtingen. Dat in combinatie met een tekort aan personeel en de toenemende zorgvraag, zorgt ervoor dat de werkdruk steeds verder toeneemt. Door slimme oplossingen zoals E-pos bieden wij zorgverleners en patiënten juist ondersteuning bij zorgprocessen en worden administratieve lasten geminimaliseerd, zo ontstaat er dus meer tijd voor het menselijke contact tussen zorgverlener en patiënt.’

Eén van de tools die jullie gebruiken is E-POS, wat is dat precies?

‘E-POS is een gevalideerde digitale preoperatieve screenings tool, waarmee patiënten op een gebruiksvriendelijke wijze en vanuit huis gescreend kunnen worden ter voorbereiding op een operatie. Hierbij ontvangen patiënten een gezondheidsvragenlijst en informatieve animaties over de verschillende anesthesietechnieken. De patiënt krijgt alleen informatie te zien die voor hem of haar relevant is. Door algoritmen kan een gevalideerde conclusie en rapportage gegenereerd worden, waardoor een grote groep patiënten (85%) niet meer onnodig naar het ziekenhuis hoeven komen en de registratielast voor de zorgverlener significant afneemt.’

Jullie claimen dat E-POS kan zorgen voor een reductie van 85% van de fysieke spreekuren. Zijn ziekenhuizen voorbereid op zo’n plotseling overschot aan anesthesiologen?

‘E-POS biedt ziekenhuizen de mogelijkheid om creatief om te gaan met deze enorme tijdswinst. Zo kan deze tijd geïnvesteerd worden in het opschalen van de productie op OK, wat momenteel een actueel onderwerp is gezien de grote wachtlijst aan patiënten die wachten op een operatie. Maar deze tijdswinst kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor het verder verbeteren van bestaande werkprocessen.’

Niet iedere patiënt zal een online screening verkiezen boven een fysiek contact, wat kan bij deze categorie de meerwaarde zijn van bijvoorbeeld E-POS?

‘Doordat alle patiënten met behulp van E-POS van tevoren in kaart gebracht worden, kan E-POS de beste zorg op de beste plek leveren. Thuis wanneer dat kan en gewenst is, of in het ziekenhuis wanneer dat nodig of gewenst is. Daarnaast biedt E-POS de patiënt altijd de mogelijkheid om een fysiek consult bij de anesthesioloog aan te vragen.’



E-POS lijkt me voor sedatiepraktijkspecialisten ook een mooie aanvulling op de screening. Is het systeem ook voor hen geschikt?

‘E-POS biedt zeker ondersteuning aan sedatiepraktijkspecialisten (SPS). Door een automatisch gegenereerd rapport, met daarin een overzichtelijke weergave van de gezondheidstoestand van de patiënt en adviezen gebaseerd op de nationale en internationale richtlijnen, houdt de SPS enorm veel tijd over. Tevens wordt de patiënt aan de hand van een medische animatievideo geïnformeerd over de sedatieprocedure.’

Wanneer is E-POS voor jullie een geslaagd initiatief?

‘Wanneer de patiënt en zorgverlener geholpen zijn bij het gebruik van E-POS en wanneer dit leidt tot meer maatwerk, en een effectievere en efficiëntere zorg, het liefst binnen heel Europa.’

Gebruik jij de OK Visie app al? Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor Android en iOS
Delen
4 keer gedeeld
reageer
advertentie

Ook interessant

nieuws
Razendsnelle diagnose hersentumor tijdens operatie
nieuws
UMCG start eerste onderzoek in Nederland naar toepassing van bacteriofagen
nieuws
Meer donorlevers goedgekeurd door nieuwe manier van testen
nieuws
Wereldprimeur: longkankeroperatie met augmented reality

Ingrid Hummel

Met mijn neus voor nieuws, enthousiasme en ervaring als operatieassistente in zowel diverse ziekenhuizen als zelfstandige behandelcentra, houd ik jullie, als redacteur van OK Visie, graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op ok-gebied.
Daarnaast ben ik het gezicht van 'OKteleVisie, vrouw van Martijn, trotse moeder en fanatiek gezelligheidstennisster.

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst