heet vanaf nu
2020
09
feb
door
Ingrid Hummel
588
6
0

Het gebruikersgemak van Erbe is een groot voordeel

‘Gebruiksvriendelijkheid, gebruikersgemak en innovatief, dat zijn de punten waarop Erbe er voor ons uitsprong tijdens de test’, aldus Linda McWilliams. Linda is assortimentscoördinator medische hulpmiddelen in het SJG Weert en nauw betrokken geweest bij de aanschaf van de nieuwe diathermieapparatuur van Erbe.

‘We zijn een traject gestart waarbij we ons pakket van eisen bij drie firma’s hebben neergelegd, en uiteindelijk zijn er twee firma’s uitgekomen waarmee we getest hebben. Erbe had qua gebruikersgemak op een aantal onderdelen de voorkeur van de gebruikers. Zo kun je de Erbe-VIO3 per chirurg en per ingreep voorprogrammeren. Op het moment dat je een bepaalde operatie doet en je wilt bijvoorbeeld een andere waarde instellen, waarschuwt het systeem je dat je een afwijkende handeling verricht en kun je verifiëren of je deze echt wilt uitvoeren. Dit is heel veilig.

Voordat de proefplaatsing van start ging, is een scholing op de OK voor de operatieassistenten gegeven. Voor de medisch specialisten is daarnaast nog een individuele uitleg geweest.
Ze zijn daarbij ook terug naar de basis van de opleiding gegaan, door te leren wat elektrochirurgie precies is. Daarnaast was er ook een hands-ontraining, waarbij iedereen het apparaat zelf kon bedienen en door de programma’s heen kon lopen. Nadat iedereen geschoold was, kwam de apparatuur daadwerkelijk op de OK en kon het ‘live’ gebruikt gaan worden. De vertegenwoordiger is vier weken aanwezig geweest bij deze test, heeft alle voorprogrammeringen ingesteld en stond klaar voor vragen.

Wat wij ook als een groot voordeel ervoeren, is dat twee operateurs simultaan met het apparaat kunnen werken, omdat wij vrij veel mammareconstructies doen, waarbij de algemeen chirurg en de plastisch chirurg tegelijkertijd opereren. Na de proefplaatsing heeft een evaluatie met de gebruikers/projectgroep plaatsgevonden en werd een overweging gemaakt tussen de bevindingen van de gebruikers en de totale kosten. Hierna viel de keuze op Erbe. Vervolgens hebben we zeven superusers opgeleid. Deze mensen kennen de apparatuur van binnen en van buiten, kunnen de programmeringen instellen en kunnen collega’s opleiden.
Deze superusertraining bestond uit twee delen; een theoriegedeelte dat door Erbe werd verzorgd en een virtuele training, die werd uitgevoerd door een extern bedrijf. Die training vond plaats achter de computer, waar je dan het diathermieapparaat op ziet en je bepaalde opdrachten moet uitvoeren.
Zelf ben ik ook opgeleid als superuser, en ik vond deze training echt uitgebreid en leerzaam.

De communicatie met Erbe heb ik als heel prettig ervaren, en ook de “aftercare” verliep goed. Na de proefperiode hadden we een operatie die nog niet voorgeprogrammeerd was en het instellen verliep niet zoals de bedoeling was. Dit hebben we aangegeven bij de firma en zij hebben dit spoedig opgelost. Ze stralen ook respect naar de andere firma’s uit.
Al met al ben ik heel tevreden met het verloop van dit traject, en de collega’s op de OK zijn heel tevreden over het gebruik van de apparatuur!’

Delen
6 keer gedeeld
reageer

Ook interessant

nieuws
Hoog risico overlijden coronapatiënten na operatie
nieuws
Verwachtings- management verbetert tevredenheid knieprothese
blog
Pest en Cholera. Geneeskunde door de eeuwen heen.
blog
Bariatrische chirurgie, een specialisme met maatschappelijke grondslag

Ingrid Hummel

Met mijn neus voor nieuws, enthousiasme en ervaring als operatieassistente in zowel diverse ziekenhuizen als zelfstandige behandelcentra, houd ik jullie, als redacteur van OK Visie, graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op ok-gebied.
Daarnaast ben ik het gezicht van 'OKteleVisie, vrouw van Martijn, trotse moeder en fanatiek gezelligheidstennisster.

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst
...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reactie*

Naam*

E-mail*

Plaats reactie >