heet vanaf nu
2019
10
sep
door
Martijn Lupke
646
2
0

Het verbeteren van de patiëntenzorg in Nederland, door de kennis en vaardigheden van zorgprofessionals te versterken

Marlies Bakker is in 1978 gestart met haar verpleegkundige opleiding in het St Lucas ziekenhuis in Amsterdam-West. Nadat haar kinderen wat groter waren, elf en acht jaar, heeft ze de IC-opleiding gedaan in het VUmc. Een indrukwekkende en leerzame periode, waarbij ze 36 uur werkte naast haar studie. ‘Ik heb op de IC een hele mooie tijd gehad, het specialisme hoorde echt bij mij. De intensieve zorg, in de breedste zin, voor de patiënt en voor de familie gaf veel voldoening.’ Na een lange carrière als IC-verpleegkundige werkt ze nu als algemeen directeur bij ExpertCollege-Nightingale Instituut.

Vanuit de verpleegkunde heeft u de overstap naar het onderwijs gemaakt, hoe is dat gegaan?

‘Tijdens mijn IC-opleiding heb ik geleerd hoe belangrijk het is om goede praktijkopleiders te hebben. Door hen kreeg ik de ambitie om zelf praktijkopleider te worden. In het Waterlandziekenhuis ben ik meewerkend praktijkopleider geweest op de IC. Samen met de senior-verpleegkundigen en onze bevlogen intensivist heb ik op onderwijs veel kunnen en mogen ontwikkelen. In 2009 heb ik de 1e graads docentenopleiding HGZO behaald. Tijdens het stage lopen bij VUmc Amstel Academie merkte ik hoe veel energie ik kreeg van opleider te zijn. Het vak wat ik altijd met passie heb uitgeoefend kon ik overdragen aan studenten, mooier kan toch niet?

De stap om uiteindelijk van “het bed” af te gaan en volledig opleider te worden was niet makkelijk. In het begin heb ik het nog gecombineerd maar werkuren rezen de pan uit.
Bij VUmc Amstel Academie heb ik als senior opleider Acute Zorg een leerzame, intensieve en mooie periode gehad. Ongelofelijk veel geleerd van mijn toentertijd ervaren collega’s en leidinggevende. Het heeft mij gevormd van wat ik nu ben. Regelmatig als ik op een afdeling in de kliniek loop kom ik oud-studenten tegen, zo leuk om hen dan weer als zorgprofessional tegen te komen.

En vervolgens bent u bij het ExpertCollege gaan werken?

‘Als beginnend opleider Cardiac Care was ik verantwoordelijk voor de generieke leereenheid “het beoordelen van het ECG”. Er was net gestart, toen ik kwam, met het onderwijs te ondersteunen met de e-learning van ExpertCollege. Vanwege het succes zijn wij steeds meer e-learningmodules gaan implementeren binnen het onderwijs van het VVO-Acute Cluster en andere opleidingen. Mijn samenwerking met Asaf Gafni en Steven Glas, directeuren ExpertCollege, was intensief. Ik ontmoette ook de andere directeuren, de samenwerking was prettig en opbouwend. ExpertCollege was en is een groeiend bedrijf met veel positieve flow en dynamiek.
Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en deze werd mij geboden door ExpertCollege. Ik werd gevraagd voor het opzetten van een opleidingsinstituut en het schrijven van de verpleegkundige vervolgopleiding spoedeisendehulpverpleegkundige. Een uitdaging waar ik een positieve flow van kreeg.

Wat is ExpertCollege voor bedrijf? Waar staan ze voor en wat doen ze precies?

‘ExpertCollege is een internationale organisatie met een breed opleidingsaanbod voor verpleegkundigen, medici, studenten geneeskunde, Bachelor Medisch Hulpverleners (BMH) en medisch ondersteunend personeel. Het speerpunt van ExpertCollege is het ontwikkelen van e-learningmodules van zeer hoge kwaliteit voor de hele zorgsector en het verzorgen van onderwijs (blended learning) aan professionals met betrekking tot de Acute Zorg. Meer informatie is terug te vinden op de website van ExpertCollege: http://www.expertcollege.com

In 2018 is het ExpertCollege-Nightingale Instituut opgericht als onderdeel van de organisatie ExpertCollege. Het ExpertCollege-Nightingale Instituut biedt ondersteuning van en uitvoering aan alle activiteiten op het gebied van opleiding en bij- en nascholing voor verpleegkundigen en andere zorgprofessionals.

De missie van het ExpertCollege-Nightingale Instituut is het verbeteren van de patiëntenzorg in Nederland, door de kennis en vaardigheden van zorgprofessionals te versterken. Dat doen we met hoogwaardig onderwijs, gebaseerd op de meest recente theorie en gericht op de hedendaagse zorgpraktijk. We maken gebruik van de meest moderne technologieën en onderwijsinzichten en zetten passie voor het vak centraal.’

Wat is volgens u de toekomst van leren op de OK en welk aandeel kan ExpertCollege daarbij hebben en in welke vorm?

‘Het ExpertCollege-Nightingale Instituut gelooft dat leren en leerprocessen een actieve, doelgerichte en zelfstandige leerhouding van de student verlangen. Zo’n leerhouding vormt de basis voor de beste ontwikkelingsmogelijkheden. Leren is een proces van luisteren en begrijpen maar ook van oefenen, debatteren, discussiëren en reflecteren. We zien het verkrijgen van kennis en vaardigheden als een opbouwend proces waarbij nieuwe kennis betekenis krijgt in relatie tot de voorkennis waarover de student al beschikt. Het ExpertCollege-Nightingale Instituut stimuleert de student om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen ontwikkeling en voor het ontwikkelen van een zelfstandige leerhouding.

Blended learning combineert de kracht van e-learning met klassikale lessen en vaardigheidsonderwijs. De student bereidt zich voor met de e-learningmodules en video-scenario’s van ExpertCollege. Zo beginnen de studenten de klassikale lesdagen met hetzelfde (hoge) kennisniveau. Dit geeft de docent de ruimte om zich tijdens het klassikale gedeelte samen met de studenten actief in te richten op de inhoudelijke meer uitdagende materie, interessante casussen en diepgaande scenario’s. De onderwijsdagen bestaan uit korte college momenten en lange vaardigheidslessen. De student komt hierdoor beter voorbereid op de werkvloer.

Heeft ExpertCollege een visie op een oplossing van de personeelsproblematiek op de OK?

Door op een effectieve wijze het onderwijs binnen de opleiding in te richten ontstaat er meer ruimte voor de geëiste praktijkuren wat de student moet doorlopen om een beginnend beroepsbeoefenaar op de OK te worden. Hierdoor is de opleiding in een kortere tijd te doorlopen met dezelfde aantal vlieguren.
Met ons onderwijssysteem bieden we een efficiënte, interactieve en stimulerende onderwijsmethode waarmee studenten zo goed mogelijk worden voorbereid op situaties uit de praktijk. Naast ons adaptief leersysteem bestaat dat uit ‘praktijkgestuurd leren’. Ons onderwijsmateriaal wordt samengesteld door een speciaal team van zorgprofessionals op de OK en opleidingscoördinatoren die hun klinische werkzaamheden en ervaring combineren met onderwijsontwikkeling. Samen met grafisch ontwerpers en softwaredesigners hebben zij voor de student een bijzondere leerervaring gecreëerd. Het leersysteem, de animaties, de medische inhoud én het gebruiksgemak vullen elkaar op een vloeiende en praktische wijze aan. Het onderwijs van het ExpertCollege-Nightingale Instituut draait echt om de student en is stimulerend, flexibel en praktijkgericht.’

ExpertCollege werkt nauw samen met OK Visie, wat gaat de OK professional daarvan merken in de praktijk?

De speciaal ontworpen e-learning bibliotheek is hét platform voor de OK-professional. De bibliotheek staat vol praktische, geaccrediteerde e-learning, geheel volgens het unieke adaptieve en vraaggestuurde systeem van ExpertCollege. De e-learning wordt gemaakt met hulp uit de beroepspraktijk waarin OK Visie een belangrijke rol speelt. Hierdoor sluit alle stof goed aan op het werkveld waarin de OK-professional zich beweegt. Bijgestaan door de beste grafische en software designers wordt de e-learning gemaakt tot een unieke leerervaring. Bovendien is de e-learning leuk om te doen en bespaart het kostbare tijd.

De e-learning wordt doorlopen door het maken van vragen. Het adaptieve systeem achter de e-learning onthoudt de gegeven antwoorden. Beheerst de OK-professional de stof goed dan krijgt diegene over deze onderwerpen minder herhaling. Heeft de OK-professional moeite met bepaalde onderwerpen dan wordt hier extra in getraind door middel van meer en ook anders gestelde vragen.

Deze manier van geprogrammeerd leren is naast een tijdbesparende, effectieve manier van bijscholen, ook een uitstekende voorbereiding op praktijksituaties. OK Visie zorgt dat de werkelijke praktijksituaties geïntegreerd wordt in de e-learning van ExpertCollege. Hierdoor is er een goede en sterke verbintenis tussen de praktijk en de theorie.

Dit interview is in verkorte versie ook te lezen in de OK Visie Krant van oktober 2019

 

Deel dit artikel
2 keer gedeeld
reageer

Martijn Lupke

Martijn Lupke (1975) is hoofdredacteur en directeur van OK Visie. Daarnaast is hij werkzaam als anesthesiemedewerker en sedationist in het St Jansdal Ziekenhuis. In 2015 richtte hij OKBlog op, wat in 2017 fuseerde met OK Nieuws tot OK Visie. 

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst
...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reactie*

Naam*

E-mail*

Plaats reactie >