heet vanaf nu
2019
15
jul
door
Arnout Orelio
615
1
0

Hoe een 75 jaar oude methode mensen enthousiast maakt voor standaardisatie (deel 1)

Enthousiasme voor standaardisatie?! Ik kon het me bijna niet voorstellen, toen ik het hoorde van Adrie van der Zon van het LUMC. Standaardisatie is in mijn ervaring een van de meer controversiële onderwerpen, als je het hebt over continu verbeteren, lean in de zorg en de oorsprong hiervan bij Toyota. Mensen denken al snel dat standaardisatie de creativiteit doodt en het de bedoeling is dat je als ‘robots’ aan een ‘lopende band’ je werk voor patiënten doet. Niets is minder waar, zo bewijst het academisch ziekenhuis LUMC.

In dit eerste deel van dit tweedelige blog, vertel ik over de ontdekking van TWI, een 75 jaar oude methode, door het LUMC en de ervaringen die zij met het onderdeel ‘Job Instruction’ hebben opgedaan. Het heeft o.a. positieve effecten op de medewerkers en de veiligheid en kwaliteit van hun werk. (In het tweede deel van dit blog schrijf ik over de invoering van de methode binnen het LUMC).

LUMC is een academisch medisch centrum in Leiden, met als kerntaken: patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs. De patiëntenzorg betreft voornamelijk zorg bij levensbedreigende situaties en zeer gespecialiseerde zorg, waarvoor bijzondere, vaak geavanceerde, kennis en/ of apparatuur nodig zijn.

In 2010 is het LUMC begonnen met een proces van continu verbeteren, op basis van lean-principes. Als onderdeel van hun aanpak is een team van lean coaches gevormd, die mensen in de organisatie leren om hun processen te verbeteren. Een van hun doelen was het verbeteren van een werkwijze op de Acute Opname Afdeling. Dit lukte niet met de gehanteerde aanpak van dat moment. Toen het lean team kennis maakte met ‘Training Within Industries (TWI)’ en meer specifiek met het onderdeel ‘Job Instruction (JI)’, zagen ze gelijk in dat dat hen zou kunnen helpen bij het succesvol verbeteren van werkwijzen, zoals op de Acute Opname Afdeling.

TWI en JI
TWI staat voor ‘Training Within Industries’ en is een sterk gestandaardiseerde aanpak, met als initiële doel om de productiviteit van de wapenindustrie in de VS tijdens WOII te verhogen. Dit was een zware opgave, omdat in de fabrieken voornamelijk onervaren vrouwen werkten, want de mannen werden veelal als soldaat naar het front gestuurd. Naast de industrie werd TWI overigens ook in andere sectoren toegepast, zoals in ziekenhuizen, waar zeer positieve resultaten werden geboekt (Graupp, 2012).

TWI is gericht op het ondersteunen van de eerst-lijn leidinggevenden. Zij kregen drie sterk met elkaar gerelateerde methoden aangereikt, waaronder ‘Job Instruction (JI)’. JI is bedoeld om mensen op de juiste manier de benodigde taken uit te laten voeren en hierin vaardig te worden.

Lees dit artikel verder op de website van de Verbeterpraktijk.

Deel dit artikel
1 keer gedeeld
reageer

Arnout Orelio

Opgeleid als ingenieur, ben ik gestart in de automobielindustrie. Mijn hart gaat sneller kloppen van omgevingen met hoge logistieke complexiteit. Iets later bemerkte ik mijn voorkeur voor werken met mensen en systemen en de onmisbare samenhang daartussen.
Eerst als consultant en sinds 2010 vanuit mijn eigen bureau 'De Verbeterpraktijk' help ik mensen die willen leren hoe ze zelf de zorg voor patiënten kunnen verbeteren.

Ik ben columnist voor de OK-visie krant en put daarvoor uit mijn kennis, ervaringen en mijn boek ‘Mensen Beter Maken. Veilig, met compassie, zonder verspilling, geen gedoe.’  [Lancering zomer 2019].

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst
...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reactie*

Naam*

E-mail*

Plaats reactie >