heet vanaf nu
2021
01
mrt
door
Edwin Nieland
926
0
0

Hoe technologie ons en de patiënt kan helpen

Als ik terugga in de tijd, was het ongeveer in 1999, dat de NVAM een prijsvraag uitschreef over hoe de anesthesiewerkplek er in het nieuwe millennium uit zou kunnen zien. De exacte vraagstelling weet ik niet meer, wel dat ik er een boekenbon aan overhield, als één van de prijswinnaars.Terwijl ik mezelf privé op de hoogte houd van technologische ontwikkelingen om allerlei thuis-apparaten op afstand te kunnen bedienen of als het gaat over online Alibaba bestellingen plaatsen; heb ik altijd interesse gehad om technologische ontwikkelingen op het gebied van de anesthesiologie sneller te adopteren en toe te willen passen en mezelf de vraag te stellen wat het de patiënt en mij kan brengen.

Vanuit de herinnering als anesthesiemedewerker zijn er situaties geweest waarin ik de twijfel voelde of ik het goed deed voor de patiënt. Begreep ik de situatie volledig, had ik alles volledig onder controle, werd ik niet te veel afgeleid door allerlei andere werkzaamheden of …? Natuurlijk is er de eindverantwoordelijke anesthesioloog, is er een grote mate van vertrouwen in elkaar en teamwork en zijn de kaders waarbinnen je mag handelen duidelijk, maar toch….

Misschien wel vanuit de herinnering als leidinggevende waarbij je een grote variatie aan competenties ziet bij de groep anesthesiemedewerkers. “Als mijn partner, kind of ouder geopereerd wordt, mogen die en die en die er dan bij staan als OK-team”, zal voor velen herkenbaar zijn. Maar waarom zou die vraag gesteld worden als de geleverde peroperatieve zorg altijd van (nagenoeg) gelijke kwaliteit is?

Ooit zei iemand tegen mij – in de rol van applicatie-specialist bij Dräger - “Ik ben al 20 jaar anesthesiemedewerker en werk al 8 jaar met de Primus, wat ga jij mij nog leren?” Maar wat ik vooral wil is mensen uitdagen vragen te blijven stellen en te blijven leren. En de wereld van de anesthesie elke dag, elke maand, elk jaar een klein beetje veiliger te maken.

Om ons heen, in onze privé-omgeving worden er telkens technologische stappen gezet. Als ‘simpel’ voorbeeld; er bestaan er al meer dan 1 miljard apps. Maar ga eens terug naar 15 jaar geleden, hoeveel bestonden er toen?

Dus: “Hoe kan technologie ons helpen stappen te blijven zetten voor de patiënten?”




Gebruik jij de OK Visie app al? Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor Android en iOS
Delen
0 keer gedeeld
reageer
advertentie

Ook interessant

nieuws
Advisering wisselduur beademingsslangen anesthesietoestellen
blog
‘Het is een uitdaging studenten iedere keer een stukje te laten groeien’
nieuws
Wat bepaalt het risico op chronische pijn na OK?
nieuws
Oudere patiënten die regelmatig alcohol consumeren, rapporteren een betere kwaliteit van leven voor en na de operatie

Edwin Nieland

Modality Manager Medical Systems OR bij Dräger. Improving Acute Care; ook mijn persoonlijke intrinsieke motivatie.

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst