heet vanaf nu
2019
30
mei
door
Carol Timmer
652
4
0

Leerleiderschap op de OK

De hulp- en zorgvragen in de pre, per- en postoperatieve zorgverlening veranderen, technologische mogelijkheden groeien ongekend en kennis veroudert snel. Daarom is het noodzaak dat OK-professionals blijven leren tijdens hun werkende leven. Zonder leren door OK-professionals in een OK-organisatie is optimaliseren van de kwaliteit en vernieuwen van de zorgverlening onmogelijk. Kennisdeling en competentieontwikkeling bij voorkeur interprofessioneel en in de zorgketen, is van vitaal belang voor operatiecentra.

Leren moet ingebed zijn in alle lagen van de zorgorganisatie. De strategische leerwerkomgeving en de operationele leerwerkomgeving zijn in een zorginstelling logisch aan elkaar verbonden. Hoe, wat en wanneer OK-professionals leren en zo hun vakbekwaamheid verder ontwikkelen wordt mede bepaald door hun persoonlijke ambities, levensloopfasen en persoonlijke omstandigheden. Dat vergt flexibiliteit in het aanbieden van leermogelijkheden (tijd, plaats, vorm) voor OK-professionals om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven en om vakbekwaamheid te optimaliseren.

Het traditionele opleiden toekomstige OK-professionals en bijscholen van zittend OK-personeel maakt steeds meer plaats voor een mix van leervormen en leersituaties met gebruik van technologie en online leren. Naast formele vormen van leren wint informeel leren op de werkplek steeds meer aan belang. Wanneer studenten, OK-professionals, teams en leidinggevenden - maar ook patiënten - voortdurend ervaringen en nieuwe inzichten delen, vergroten zij hun lerend vermogen.

Werkplekleren stimuleren betekent voor leidinggevenden in het werk op de OK ruimte bieden aan het proces om van en met elkaar te leren en dit faciliteren en door teamleden situationeel te begeleiden. De leidinggevende toont hierbij haar leerleiderschap.

Lees hier hoe je als leidinggevende je invloed kunt aanwenden om leren en werken op een operatiecentrum met elkaar te verbinden.

Deel dit artikel
4 keer gedeeld
reageer

Carol Timmer

Momenteel werk ik als opleidingsadviseur bij de VUmc Academie in het domein ‘Praktijkleren, opleiden en ontwikkelen’. Hier houd ik mij voornamelijk bezig met het verder ontwikkelen van klinisch redeneren, werkplekleren en werkbegeleiding.

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst
...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reactie*

Naam*

E-mail*

Plaats reactie >