heet vanaf nu
2021
30
apr
door
Martijn Lupke
254
1
0

Medisch hulpverlener Anesthesie

Nina Verrips werkt drie dagen per week als anesthesiemedewerker BMH op de operatieafdeling van het Sint Franciscus Gasthuis te Rotterdam. Dit combineerde ze met de master Healthcare management, die ze in master juli 2020 behaalde. Sinds januari 2021 worden de andere twee dagen ingevuld als Hogeschool docent in Utrecht bij de opleiding Bachelor Medisch Hulpverlener. Daar doceert ze met (alumni) collega’s, het anesthesie-onderwijs aan derde en vierdejaars studenten. En of dat nog niet genoeg is, zet ze zich sinds november 2020 in als algemeen bestuurslid in voor de NVBMH.

Je hebt gekozen voor de BMH-route, waarom die keuze?

In 5 havo ging ik op oriëntatie bij de Hogeschool in Utrecht. Verpleegkundige was sowieso een no-go en tijdens de meeloopdag van Civiele techniek (nu built environment) bleek dat er maar vier meiden in het eerste leerjaar zaten. En toen was daar opeens een nieuwe opleiding Bachelor Medisch Hulpverlener. Met deze opleiding zou ik het werk kunnen gaan beoefenen wat ik wekelijks op tv zag gebeuren. Ik zou één van de eerste studenten worden, spannend! Maar ging ik mij hiervoor lenen? Met twee ouders in het onderwijs en onvoorwaardelijke steun werd er thuis veel besproken. Het zou zwaar worden, tegenslagen zouden komen en wat ik over vier jaar mocht en kon …. niemand gaf garantie. Uiteindelijk ging ik ervoor.

Ik ben de BMH-opleiding ingegaan met de opzet ‘’Ik ga op de ambulance’’. De beroepsoriënterende stage heeft gezorgd voor een ommezwaai naar de anesthesie. Dit laat zien hoe belangrijk de beroepsoriënterende stages zijn in een breed opgezette opleiding.

Kun je vertellen hoe de opleiding BMH eruitziet?

De eerste twee jaar van de BMH-opleiding zijn (heel) breed opgezet. De studenten krijgen naast de menselijke anatomie & fysiologie, ziekteleer, farmacologie, communicatie, praktijkonderwijs, etc.
In het tweede leerjaar heeft de student beroepsoriënterende stages, hiermee wordt onderzocht elke afstudeerrichting de student het leukst vindt. Eind tweede jaar wordt de keuze van afstudeerrichting gemaakt.

De student uit startjaar 2010, had drie opties binnen de hogeschool Utrecht:
* Anesthesie
* Ambulance
* Spoedeisende hulp

In de afgelopen tien jaar zijn de volgende disciplines erbij gekomen op de andere hogescholen (Rotterdam (HR) en Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN)):
* Operatieve zorg
* Cardiodiagnostiek

Wellicht brengt de toekomst nog meer differentiaties.

Binnen het hoger onderwijs volgt de student begin derde jaar minor-onderwijs. In dit blok mag de student zelf bepalen welk onderwijs er wordt gevolgd, ook wel keuze-onderwijs genoemd. De meeste BMH-studenten blijven binnen de BMH-opleiding en kiezen voor het theoretische onderwijs van een andere differentiatie. De resterende periode van het derde leerjaar wordt besteed aan onderwijs en stage binnen de afstudeerrichting.
Het vierde jaar bestond in mijn opleidingstijd uit één blok onderwijs en verder afstudeerstage en -onderzoek.
Het huidige onderwijs is iets anders ingericht en opgezet maar qua hoofdlijnen komt het overeen.

Ik ben afgestudeerd in de differentiatie anesthesie (= major) met de minor Spoedeisende hulp.

Veel afgestudeerde BMH’ers anesthesie worden verplicht het laatste jaar van de reguliere opleiding te doen, hoe ging dat bij jou?

Ik studeerde als één van de eerste vijf BMH’ers anesthesie af in 2014. Eén maand na diplomering emigreerde ik naar Curaçao om daar als anesthesiemedewerker aan het werk te gaan in het Antillen Adventisten Hospitaal. Hartstikke spannend! Gedurende dit jaar is een werk-logboek bijgehouden, zodat ik bij terugkomst in Nederland aan kon tonen dat de vereiste vlieguren waren gemaakt. Maar de plannen verliepen anders. Na één jaar Curaçao, hopte ik met mijn koffer naar het buureiland Aruba. Hier heb ik twee jaar als anesthesiemedewerkers gewerkt in het Dr. Horacio E. Oduber Hospital. Ook gedurende deze twee jaar werd het werk-logboek nauwkeurig bijgehouden voor eventuele terugkeer naar Nederland. En in april 2017 kwam ik terug naar Nederland.

Tijdens het solliciteren, vanuit Aruba, naar een baan als anesthesiemedewerker in Nederland bleek al snel dat ik alsnog (met drie jaar aantoonbare werkervaring inclusief diverse soorten diensten) een CZO-diploma moest behalen. Er kwamen veel emoties los, waaronder het gevoel van onrechtvaardigheid. Met mijn (huidige) werkgever kon ik hierover goed in gesprek en werden mijn logboeken overlegd. Uiteindelijk was de formaliteit, het CZO-diploma behalen, binnen 2 maanden gerealiseerd. Het CZO-diploma is na ondertekening in de kast verdwenen, want het BMH-diploma is het diploma waar ik voor sta!

Wat is de meerwaarde van een BMH-anesthesie is het anesthesieteam?

Mijn werkzaamheden als anesthesiemedewerker BMH zijn momenteel niet anders dan mijn collega-CZO-anesthesiemedewerkers. De afgelopen 10,5 jaar heeft de BMH’er anesthesie deze ontwikkeling ook nog niet mogen meemaken. De BMH’er is namelijk op een bureaucratisch manier in het hokje van de CZO-anesthesiemedewerker geduwd. De BMH’er anesthesie heeft dus nog niet de kans gehad om zijn meerwaarde in een anesthesieteam aan te tonen. En dat is zo zonde! Ik zie een toekomst waarin deze twee anesthesie zorgprofessionals gezamenlijk naast elkaar werken, waarin ze elkaars kwaliteiten benutten en versterken.

Vind je dat de anesthesiemedewerker BMH en de CZO-anesthesiemedewerker als gelijkwaardig worden gezien?

De BMH’er anesthesie wordt door de beroepsgroep en de werkgevers niet als een volwaardige anesthesiemedewerker gezien. Dit kan herleid worden uit het feit dat alle huidige afgestudeerde BMH’ers anesthesie een CZO-diploma moesten behalen, voordat zij daadwerkelijk zelfstandig aan het werk konden. En dus zichtbaar werden voor de collega’s en managers als volwaardige anesthesiemedewerker.
Wat moet daaraan veranderen en hoe? Vanuit mijn bestuursfunctie gezien is dat, denk ik, een lastig en gevoelig vraagstuk waar de laatste tijd flink mee geworsteld wordt. De Nederlandse Vereniging voor Bachelor Medisch Hulpverleners (NVBMH) zet zich in voor haar anesthesieleden en is met de NVA in gesprek over hoe we dit vorm kunnen geven. De NVBMH zouden graag zien dat ook de NVAM over dit vraagstuk met ons in gesprek gaat.

Hoe ziet de toekomst van de BMH-anesthesie eruit?

In mijn opinie goed! Als beginnend beroepsprofessional is er altijd sprake van continue verbetering. En dat geldt zeker ook voor de BMH’er anesthesie. In de toekomst zie ik die differentiatie meer ruimte krijgen zodat de verschillende collega’s in ons werkveld elkaar kunnen versterken.

Wat zou je studenten adviseren die overwegen BMH-anesthesie te worden?

Ga ervoor! Naast het feit dat de BMH een super leuke opleiding is, wordt het HBO-diploma na vier jaar behaald. Daarmee kan een traineeship binnen de gewenste differentiatie worden gestart en ga je als young professional aan de slag. Met een BMH-minor blijft differentiatie verandering mogelijk. Ook kan de student verder studeren aan de Universiteit. Kortom, de wereld ligt nog steeds aan je voeten.

Gebruik jij de OK Visie app al? Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor Android en iOS
Delen
1 keer gedeeld
reageer
advertentie

Ook interessant

blog
Opiaatvrije anesthesie
blog
Sedatie praktijk specialist van het eerste uur
blog
Hoe technologie ons en de patiënt kan helpen
nieuws
Hersenschade na operatie pasgeborene nog te vaak gemist

Martijn Lupke

Martijn Lupke (1975) is hoofdredacteur en directeur van OK Visie. Daarnaast is hij werkzaam als anesthesiemedewerker en sedationist in het St Jansdal Ziekenhuis. In 2015 richtte hij OKBlog op, wat in 2017 fuseerde met OK Nieuws tot OK Visie. 

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst
...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reactie*

Naam*

E-mail*

Plaats reactie >