Onze OK: Reinier de Graaf Gasthuis
Karin, Wendy en Jacolien werken respectievelijk als operatieassistent, anesthesiemedewerker en recoveryverpleegkundige in het Reinier de Graaf Gasthuis. Na verschillende omzwervingen hebben zij hun plek gevonden op de OK die zij onafhankelijk van elkaar omschrijven als een warm bad. Voor Karin was het bad zelfs zo warm dat zij in vaste dienst kwam na er als detacheerder begonnen te zijn.
Wat maakt de OK van het Reinier de Graaf Gasthuis zo’n leuke werkplek?
Karin: ‘De collegialiteit is erg goed, zowel onderling als tussen de verschillende disciplines. Als er iets speelt op de afdeling wordt dit altijd opgepakt. Ook is de leiding goed benaderbaar en is er goede transparantie.’ Jacolien vult aan: ‘Het ziekenhuis zorgt goed voor zijn medewerkers, en zijn voldoende mogelijkheden om je binnen het ziekenhuis verder te ontwikkelen. Momenteel ben ik werkzaam binnen een enthousiast en gezellig team, ik ben trots om daar onderdeel van te mogen uitmaken.’
Waar onderscheidt de OK van het Reinier de Graaf Gasthuis zich in ten opzichte van andere OK’s?
Karin: ‘Ik heb in geen ander ziekenhuis de samenwerking tussen de groepen zo goed gezien als hier. Ook is er niks te merken van hiërarchie, alle artsen en assistenten zijn goed te benaderen. Wendy: ‘De onderlinge samenwerking met mijn directe collega’s en de samenwerking met de anesthesiologen is bijzonder goed en laagdrempelig.’
In hoeverre heeft de coronacrisis effect gehad op jullie werkzaamheden?
Wendy: ‘Eigenlijk in alles. Wij zijn als anesthesiemedewerkers twee maanden samen met het recoveryteam ingezet op de IC. De omstandigheden waren zwaar, zowel geestelijk als lichamelijk; het was warm met continue de beschermende kleding aan, maskers op en spatbril op. Zo erg dat ik echt een kapotte neus had van de maskers en de striemen op mijn gezicht stonden.‘
Karin: ’De operaties werden afgeschaald en we gingen week op, week af werken. Het was fijn dat we nog wel gewoon bleven opereren, dat gaf toch een soort rust en structuur. De opschaling ging bij ons snel maar heel gecontroleerd met goede communicatie vanuit de leiding.
Hoe hebben jullie die periode ervaren op persoonlijk vlak?
Jacolien: ‘Ik vond het zeker in het begin, toen nog veel dingen onduidelijk waren, heel spannend. Het heeft me wel wat nachtrust gekost.’ Karin vult aan: ‘In de week dat ik thuis was, was ik wel oproepbaar. Dit gaf mij een onrustig gevoel. Ook omdat je weet dat er veel gebeurt en staat te gebeuren gaf mij dit een soort schuldig gevoel. Ik had hierdoor ook geen idee hoe het op dat moment was in het ziekenhuis. Daarom kregen we elke dag een update via een app of een filmpje hoe we er voor stonden en wat er ging veranderen, dat gaf rust.’
In hoeverre staan jullie ervoor open om structureel beschikbaar te zijn voor ‘opschalen’ voor de IC of afdelingen die extra handen nodig hebben bij een corona-uitbraak?
Jacolien: ‘Ik sta daar positief tegenover omdat ik het erg leerzaam en interessant vind , als ik jonger zou zijn geweest had ik zeker weer terug gegaan naar de IC. De verdieping en de uitgebreide zorg aan een patiënt blijft toch heel boeiend.’ Karin: ‘Ik weet na deze crisis zeker dat ik echt het leukste beroep heb. Het was leuk om op de SEH te werken. Als het noodzakelijk is bij een nieuwe uitbraak, dan sta ik er zeker voor open om weer hulp te bieden. Ik wil niet thuiszitten wetend dat het op andere afdelingen druk is en ze mijn hulp goed kunnen gebruiken. Alleen zou ik bij een volgende uitbraak liever gekoppeld zijn aan een anesthesie of recovery collega, zodat ik meer het gevoel krijg dat we het samen doen.
Het Reinier de Graaf Gasthuis heeft een nauwe samenwerking met de TU Delft, wat merken jullie daar in praktijk van?
Karin: Wij werken op de OK met DORA, een systeem dat samen met de TU Delft is ontwikkeld. DORA zorgt ervoor dat we altijd zeker weten dat we met apparatuur werken dat veilig en goed onderhouden is. Ook kunnen we met DORA precies zien waar onze apparatuur staat, dat scheelt veel ergernis en gezoek. De samenwerking met de TU Delft maakt onze afdeling innovatief en klaar voor de toekomst.’
Hoe bevalt het werken op het nieuwe OK complex? Zijn jullie betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe OK?
Wendy: ‘Inmiddels werken we vijf jaar in de nieuwbouw en zijn we wel gewend. Wel is het door de grootte wat onpersoonlijker geworden, soms zie ik collega’s heel de dag niet!’
Karin: ‘Er worden nu nog twee kamers bijgebouwd op het dak van de parkeergarage. Deze wordt met ons verbonden door middel van een loopbrug. Ik ben vijf jaar geleden uitgebreid betrokken geweest bij de nieuwbouw, ik was kwartiermaker. Dat vond ik een heel leerzaam proces, een uitdaging die ik niet had willen missen.’
Wat zouden jullie tegen toekomstige collega’s willen zeggen die overwegen om in het Reinier de Graaf Gasthuis te gaan werken?
Jacolien: ‘Kom naar het Reinier de Graaf, een heel gezellig ziekenhuis waar goed wordt gezorgd voor jou als medewerker! Er zijn veel mogelijkheden om je te ontwikkelen door de vele afdelingen met de verschillende specialisaties.’ Karin: ‘Als je wilt werken op een mooi complex, in een team waar ze lief zijn voor elkaar, waar je kan lachen met de specialisten en waar we op vrijdag gezellig een borrel drinken met elkaar, voel je dan welkom om bij ons te komen werken.’ Wendy: ‘Het motto van Reinier is medewerker op één, dat is niet altijd makkelijk te realiseren, maar daar doet het ziekenhuis wel erg haar best voor.
Gebruik jij de OK Visie app al?
Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor
Android en
iOS