heet vanaf nu
2020
12
nov
door
Ingrid Hummel
235
1
0

Opleiden tijdens Covid-19

Door de Covid-19 crisis ziet het opleiden van studenten operatieassistent en anesthesiemedewerker er heel anders uit. Laura Piket is opleider operatieassistenten aan de Amstel Academie, Amsterdam UMC en ondervindt aan den lijve de uitdagingen én mogelijkheden die dit met zich meebrengt. ‘Voor corona waren de studenten gedurende alle theorieleerperiodes aanwezig op de Amstel Academie. We geven veel klassikale lessen in onder andere anatomie, pathologie en operatietechnieken maar ook veel vaardigheidslessen met de industrie. Wij vinden het belangrijk dat de studenten zowel onderling als en met de docenten contact hebben. Want juist de interactie en kennisuitwisseling draagt bij aan goed getrainde professionals.

Hoe anders was dat tijdens de Covid-19 crisis. We hebben direct alle lessen naar een digitale leervorm omgezet, zoals via zoom of een ingesproken PowerPoint. Ineens zagen we zesendertig kleine schermpjes in plaats van zesendertig live studenten. Ondanks deze situatie zijn we samen met de praktijk, erin geslaagd alle lessen zo goed mogelijk vorm te geven en aan te bieden. De ziekenhuizen hebben, ondanks de crisis, ons ondersteund door de praktijklessen op zich te nemen.

Ruim een half jaar later wordt het onderwijs op de Amstel Academie nog steeds gegeven conform de geldende richtlijnen. Lessen via Zoom worden gecombineerd met e-learnings en daarnaast worden er hybride lessen gegeven, waarbij een gedeelte van de klas fysiek aanwezig is en de rest van de groep de les via Zoom kan volgen. Hierdoor heeft de docent face to face contact met een gedeelte van de klas, wat meer tegemoet komt aan de oorspronkelijke ‘klassikale’ interactie.

Inmiddels is het ook weer mogelijk om praktijklessen te verzorgen op de Amstel Academie en het Amsterdam Skills Centre (ASC). Deze lessen hebben een enorme meerwaarde voor onze praktijkgerichte opleidingen waarbij studenten in de gelegenheid worden gesteld om praktische vaardigheden te oefenen. We kregen van het ASC de mogelijkheid om in een prachtige, realistische setting collectief de lessen te geven. Dat was heel bijzonder, want de studenten waren vanaf maart al in opleiding maar waren nog nooit in levende lijven bij elkaar geweest.‘



Wat zijn de reacties van de studenten op deze nieuwe situatie?

‘De digitale lessen kunnen gewoon doorgaan en de studenten waarderen het dat er van alles gedaan wordt om vertraging te voorkomen. Het blijkt voor veel studenten lastig om de discipline en focus te houden om hele dagen achter een scherm te zitten en digitaal les te volgen. Wij proberen daarom afwisseling aan te brengen in de lesvormen. Om de studenten structuur te bieden geven we in het rooster aan welke uren ze voor welke stof kunnen gebruiken, zodat ze een stok achter de deur hebben qua planning en overzicht.
De studenten waren positief over de organisatie van de lesblokken in deze onzekere periode, ze vonden het fijn dat alles strak en duidelijk geregeld was. Specifiek voor de praktijklessen hebben de studenten het als heel fijn ervaren dat ze door de ruimte en de mogelijkheden van het Amsterdam Skills Centre als hele klas les konden krijgen, in tegenstelling tot de kleine groepjes op de Amstel Academie.’

Wat zijn de voor-en nadelen van deze manier van opleiden?

‘Het voordeel is dat we heel flexibel kunnen zijn in het aanbod van de digitale lessen. Als de studenten nog een extra responsiecollege willen dan is deze vaak zo geregeld. Ook zijn er geen vertragingen door reistijd en kunnen sommige lessen zelfs teruggekeken worden. Een nadeel is vooral het gebrek aan live contact tussen studenten en docenten. Tevens mis je de klassikale interactie en het overleg met je collega-studenten. In groepjes werken kan nog steeds, maar dan via de computer en over de mail, terwijl als je elkaar in real-life ziet er vaak andere discussies op gang komen.

De toetsen worden inmiddels ook bijna allemaal digitaal afgenomen. Een proces wat normaal wellicht 2 jaar zou duren is nu in een aantal maanden gerealiseerd.’

Zijn er dingen in deze vernieuwde manier van opleiden die zo goed uitgepakt zijn dat jullie deze ook meenemen in jullie opleiding als de coronacrisis weer voorbij is?

‘De afwisseling in verschillende lesvormen kunnen we zeker meenemen als deze crisis voorbij is. De e-learnings zijn een enorme verdieping op de lesstof en zullen zeker meegenomen worden. Iets nieuws als digitaal meekijken met operatie, dat moment wordt getest, zou ook een goede aanvulling zijn en wat een vast onderdeel van de opleiding zou kunnen worden.

Tot slot hebben we door corona de mogelijkheid gekregen om lessen in het Amsterdam Skills Centre te kunnen geven. Dit is een heel inspirerende leeromgeving met enorm veel potentie. Deze praktijklessen zijn ook erg welkom in de toekomst.’

Foto: Mark van den Brink

Gebruik jij de OK Visie app al? Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor Android en iOS
Delen
1 keer gedeeld
reageer

Ook interessant

nieuws
Lancering van de Complexe Zorg Academie
blog
Zorg voor het Noorden start nieuwe opleidingen voor de OK
blog
Een online studiekeuze-checkgesprek
blog
Leerplanontwikkeling OKC2025

Ingrid Hummel

Met mijn neus voor nieuws, enthousiasme en ervaring als operatieassistente in zowel diverse ziekenhuizen als zelfstandige behandelcentra, houd ik jullie, als redacteur van OK Visie, graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op ok-gebied.
Daarnaast ben ik het gezicht van 'OKteleVisie, vrouw van Martijn, trotse moeder en fanatiek gezelligheidstennisster.

bekijk al mijn blogs >
nog geen reacties geplaatst
...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reactie*

Naam*

E-mail*

Plaats reactie >