Toyota
Ik moet jullie iets bekennen. Ik ben een fan van Toyota. Ja, de auto’s, maar vooral van de manier waarop ze hun bedrijf leiden. Hun filosofie stelt mensen en hoe die het beste uit zichzelf halen centraal. Dit om zo steeds betere auto’s te maken.
In de dagelijks praktijk krijg van menig zorgverlener te horen, als reactie op mijn ideeën om de ‘Toyota-principes’ (vaak lean genoemd) toe te passen in het ziekenhuis: ‘wij zijn toch geen (automobiel)fabriek?’; En als je dat letterlijk neemt is dat natuurlijk waar. Fabrieken zien er heel anders uit, omdat daar inhoudelijk andere dingen gebeuren. Op de juiste manier een deur monteren, vraagt duidelijk iets anders, dan het toedienen van medicijnen bij patiënten.
Echter, als je kijkt hoe ziekenhuizen geleid worden, dan roept dat een heel ander beeld op. Het lijkt bijna letterlijk te gaan om productiemanagement. Zorgen, behandelen en ook patiënten worden zelfs ‘productie’ genoemd.
Van Bohemen, anesthesioloog, vertelt in het boek van Gonny ten Haaft, ‘De dokter is ziek’: ‘Pas toen ik zelf patiënt was, realiseerde ik me dat discussies in het ziekenhuis alleen maar gaan over geld, personeel, de beschikbaarheid van bedden en operatietijden. Het gaat nooit over de kwaliteit van zorg, over de vraag hoe hulpverleners een betere zorg voor patiënten kunnen leveren.’ Dit lijkt verdacht veel op het runnen van een fabriek. Op de oude manier.
Laat je inspireren door Toyota, juist omdat ze anders zijn. Praat dagelijks over kwaliteit van zorg en hoe je betere zorg voor patiënten kunt leveren.
Arnout Orelio
Stuur reacties naar arnout@deverbeterpraktijk.nl
Gebruik jij de OK Visie app al?
Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor
Android en
iOS