heet vanaf nu
2019
28
jul
door
Martijn Lupke
1513
4
1

ZZPraatje

Er is geen ziekenhuis dat eraan ontkomt. Inhuur van extern personeel om de afdeling draaiende te houden. Vooral de OK is al jaren gewend aan de ZZP’er of detacheerder. Op de OK is productie heilig, dus zal er alles aan gedaan worden om aan personeel te komen. Voor zorgondernemers en ZZP’ers kan de markt op dit moment niet beter zijn. De vraag is groter dan het aanbod. Hoe ga je als OK afdeling om met steeds wisselende gezichten?

Het hangt af van hoe je naar extern personeel kijkt. Zie je ze puur als opvullers van de gaten in de rooster, of horen ze echt bij het team? Het hangt ook af van hoe de betreffende medewerker zich opstelt als “gast”. Mijn eigen ervaring is wisselend. Het hangt er ook vanaf hoe lang je ergens ingezet wordt.

Toen ik leidinggevende was had ik zo’n 2 à 3 externe medewerkers lopen. Ze waren vaste gezichten op de afdeling, waren er altijd, nooit ziek, leverden perfect werk af, werkte zonder gemor een uurtje over als het nodig was. Als ik op die periode terugkijk waren het eigenlijk de perfecte werknemers. Maar heb ik ze ook zo behandeld? Waren ze onderdeel van “mijn” team? Deed ik evenveel voor hen als voor de vaste medewerkers? Als ik eerlijk ben niet. Ze deden hun ding, ik tekende hun urendeclaratie en dat was het. We hadden wel eens praatje of deelden een mop, de gebruikelijke small talk. Achteraf een gemiste kans.

Want hoeveel had ik van ze kunnen leren? Ik heb het ze nooit gevraagd. Een berg gratis advies, het lag voor mijn voeten. Ik merk het nu ik zelf ook weer een dagje als ZZP’er in verschillende ziekenhuizen en klinieken werk. Ik leer iedere dag (met 20 jaar ervaring) weer bij van andere werkplekken. Maar ik merk ook dat ik het lastig vind ongevraagd advies te geven. Ik zit vooral in de “ik plooi me naar de mores van de afdeling waar ik werk-modus.”

Welke ZZP’er of detacheerder heeft wel eens een jaargesprek gehad op een afdeling waar hij of zij veel ingezet wordt? Dat zou een teken zijn dat je als onderdeel van het team wordt gezien. Of is een jaargesprek alleen voor medewerkers die in dienst zijn van het ziekenhuis? Ik weet het niet, ik vraag het me ook af. Klinkt alleen niet erg logisch. Het type contract zou geen reden moeten zijn om wel of niet in medewerkers te investeren. ‘Een ZZPraatje’ zouden we het ook kunnen noemen, dan is meteen de lading van het gesprek duidelijk. Het gaat erom dat je weet wat er speelt bij de mensen die op je afdeling rondlopen, wel of niet in dienst, dat zou niet uit moeten maken.

Ik heb er met terugwerkende kracht spijt van dat ik het niet structureel heb gedaan, niet alleen voor de afdeling, maar vooral als blijk van waardering voor het puike werk….

Gebruik jij de OK Visie app al? Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet?
Download hem hier voor Android en iOS
Delen
4 keer gedeeld
reageer
advertentie

Ook interessant

blog
‘We willen een frisse wind door de zorg laten waaien’
nieuws
Kabinet trekt 675 miljoen euro extra uit voor zorg-salarissen
blog
Wat is goed bestuur bij schaarste?
blog
Naar een nieuwe en effectievere stijl van leidinggeven

Martijn Lupke

Martijn Lupke is hoofdredacteur en directeur van OK Visie. Daarnaast is hij werkzaam als anesthesiemedewerker en sedationist in het St Jansdal Ziekenhuis. In 2015 richtte hij OKBlog op, wat in 2017 fuseerde met OK Nieuws tot OK Visie. 

bekijk al mijn blogs >
1 reactie
2019
02
aug
Jeroen Brands

Onze zzp ers zijn echt onderdeel van ons team. jaargesprekken hèb ik niet maar is op zich een goed idee. Ik spreek ze regelmatig, mogen gebruik maken van onze e- learning en draaien met regelmaat ook diensten, worden uitgenodigd voor personeelsuitjes, enz Kortom: gewaardeerde medewerkers.

reageer >